HOPPA FALLSKARM!! 24 september

GISSA VAD VI GJORDE?!

Bl.a. firade vi Malins fodelsedag. Med bravur.
Vi hoppade fallskarm!

Vi vaknade pa morgonen, latt nervosa. Efter frukost hamtades vi upp av Emma fran Abel Tasman Skydive. Pa plats fick vi ta pa oss vara fina overaller och ladermossor. Vi fick varsin tandemhoppare: Johanna fick Scruffy, den aldsta och mest erfarna (han hade gjort ca 15 000 hopp). Malin fick Chris, en kort engelsman. Michaela fick Mike, som var cool. Dessutom hade vi varsin kameraman som skulle filma oss och ta kort (ojojoj, vilka "snygga" bilder och videor).

Precis innan vi ska in i planet.

I planet pavagen upp var det en blandad kansla av radsla, skrack, adrenalin, gladje och forvantan.

Nar man ska hoppa fran planet ar ens tandernhoppare pa insidan och dusjalv pa utsidan utav planet och da ar man inte sa kaxig...

Inte sa latt att posa nar man faller i 200km/h

Landningen var vacker och smidig ifran oss alla.

Tre glada fallskarmshoppare!

Vi alla tre ar overens om att det ar en heltfantastisk upplevelse som vi alla vill gora om igen, (utan att blunda), Michaela vill gora det varje dag.
Efter fallskarmshoppningen gick vi och fyllde vara magar med thai, och sedan somnade vi gott pa stranden;

21 - 24 september

Fredag den 21 september satte vi ivag mot huvudstaden Wellington. Det ar varldens fjarde coolaste stad enligt nagon rankning. Pa vagen kunde vi se nagra vulkaner som holl pa att vakna till liv.

Nar vi kommit in i Wellington akte vi till The Weta Cave, vilket ar ett minimuseum om den nastan legendariska filmstudion, som bidragit till bl.a. Sagan om Ringen-triologin och Avatar. Vi stod oga mot oga med Gandalf, en Uruk hai-krigare och en witch king. En film visades med massa behind the scenes-klipp och historier.

Samma kvall gick hela gruppen till en discobowling. Vi at gott, drack gott och spelade mindre bra.
Dagen efter fick vi tid till att vimla runt pa stan. Mycket mysig stad! Den ar stor men nar man gar pa gatorna far man intrycket av ett litet, mysigt stalle.

Ytterligare en dag efter det akte vi med farjan over till Syd-on. Vi landade i orten Picton och akte vidare till Nelson.
Den 24 september, pa Malins fodelsedag, gjorde vi nagot spektakulart. Las mer om det i nasta inlagg!
Pa kvallen skulle vi ha middag. Var guide Tara hade fixat en rejal fest och dekorerat frukostsalen, fixat ost och kex, lagat MASSA god mat, och anordnat ett quiz senare pa kvallen. dessutom fick Malin flera presenter som hon inte hade nagon aning om. Det blev en riktigt fin fodelsedag tyckte hon!

Puss och kram

Rafting, 19 september

Har kommer bilder ifran forsranningen vi var med pa! Den gjorde vi pa norra on, utanfor Rotorua pa floden Rangitaiki. Det var sa KALLT!! Vi fick byta om till blota vatdrakter i varkylan. Och sa fick vi oss nagra kallduschar av floden. Men det var valdigt roligt och spannande! Vi fick aka i ca 40 min (langre an vanligt). Mycket positiv upplevelse! (Y)

Som ni ser var det ganska mycket action. Vi akte in i trad och bergvaggar. Efterat fick vi kolla pa bilderna och ata varm tomatsoppa. YEY!

Jacuzzi!! 20 september

Idag tog vi ett bad i en av de inte så heta källorna som finns i norra Nya Zeeland, det var riktigt varmt och gott precis som ett varmt bad hemma i badkaret ;)

Bilder säger mer än tusen ord, vi hade det gott iallafall ;) god natt!!

Djupdyk i Maorikulturen, 18-19 september

Den artonde september bestod av mycket resande. Vi fick dessutom tre nya reskamrater Ian, Hollie och Pace. Vi besökte ett fint vattenfall inne i skogen och staden Hobbiton.

Staden Hobbiton låg i närheten av inspelningsplatsen för hobbitarnas by i Sagan om ringen. Här myser vi med Gollum.

Vi åkte vidare till orten Rotorua, där vi spenderade natten hos en maorisk familj i traktens Marae. En Marae är maoriernas samlingsplats för speciella högtider/händelser, exempelvis bröllop, begravning, familjemedlemmars återkomst, etc.

När gäster kommer till en Marae har man alltid en välkomstceremoni. Den går ut på att våra förfäder (som alltid är med oss) först hälsas välkomna av maoriernas förfäder, sedan får gästerna komma in Maraen. Där utbyter man varsin sång med varandra, som representerar vilka man är och vart man kommer ifrån. Sedan hälsar man på varandra genom handslag, näsa mot näsa (dela varandras andetag) och slutligen panna mot panna (dela varandras tankar). Lite obehagligt till en början, men vi vande oss. Vi får inte visa bilder inifrån Maraen, då de är mycket personligt för maorierna.

Här är vi med Ashlee och våra två värdar, Shaun och hans fru.

Vi sov allihopa inne i Maraen. Shauns fru berättade legender från Maorierna och om Maraens olika dekorationer som hade speciella meningar.

Nästa morgon var det upp tidigt, för vi skulle iväg och åka forsränning! Ni skulle ha sett hur vi såg ut i våtdräkterna, det var verkligen en syn för ögat. Att ta på oss de fuktiga våtdräkterna i 10-15 grader var oliiidligt kallt, men de satt som smäck och värmde ganska bra ändå.

Forsränning var riktigt roligt! Ingen av oss skadade sig eller åkte ur båten, så alla föräldrar kan vara lugna. I början var det sjukt läskigt, och vattenkaskaderna var hårda som attan, men man lärde sig snabbt hur man skulle göra. Vi var ute i ca 40 minuter i en flod som låg på nivå 3-4 på skala till 5. Har massa foton på en cd, vi lägger upp det när vi kan.

När alla hade samlats igen åkte vi vidare till byn Tewhakarewarewatangaoteopetauaawahiao. Yep. Förkortat Whakarewarewa. Denna by ligger på ett aktivt termiskt område, alltså att det finns flera varma källor där. Ras förekommer då och då, och tillslut kommer byborna behöva flytta då byn blir obeboelig.

Vattnet såg väldigt härligt ut och vi ville väldigt gärna hoppa i, men vattnet var 90 - 110 grader varmt. Ångan som man ser luktade liknande ruttet ägg.

Efter det var vi bjudna till en show, där vi fick se Maori dans och lyssna på Maori sång, mycket häftigt.

Vi fick även testa på lite dans själva.

Vi med några utav maorierna, kvinnorna och männen gör olika miner för att skrämma fiender.

Våra inköp, halsband gjorda utav Maorierna i valben. De är olika symboler med olika betydelser. Michaelas, till vänster: betydelse av familjeband. Malins, i mitten: lycka och välgång, speciellt till resande. Johannas, till höger: personligt "växande", if you know what we mean. :)

Vi fortsatte vidare till Taupo där vi är nu. Vi bor på ett jättefint backpackerställe, som är fräscht med bra service. På kvällen åt vi god middag på en irländsk pub. efteråt åkte alla hem och lade sig, alla var så trötta!

Nu ska vi vidare till några heta källor (inte 100 graders källorna) och bada lite, ikväll blir det film mys!

Rock the boat!! 16-17 september

(fortsättning från tidigare  inlägg)

Båten var en gammal bilfärja i trä som gjorts om. Det fanns kök, bar, toaletter, och rum för övernattning. När vi gått ombord tog vi oss något att dricka i baren och snackade med australiensarna, Ashlee och Cassie.
Middag serverades vid skymningen. Sedan fortsatte kvällen med dricka och gott sällskap.

Det blev dags för att paddla kayak mitt i natten. Vi gav oss ut, kanske tio personer,óch paddlade i det becksvarta havet under stjärnorna. I vattnet fanns något de kallade "phospherates" eller liknande, typ som vårt mareld. Vattnet gnistrade när vi förde våra paddlar igenom det. Tänk er det ihop med en stjärnklar himmel! Helt magiskt.

Morgonen därpå vaknar vi till havets gungande. Vilken syn när vi går ut från vårt rum! Bay of Islands gröna öar som sakta flyter förbi, blå himmel och solsken. Balsam för själen!
Plötsligt ropar någon: DELFINER!! Vi rusar upp på däck, och mycket riktigt: fem delfiner simmar längs med båten. De leker och hoppar. Helt otroligt, underbar morgon! Delfinerna följde oss sedan hela dagen.

Efter frukost var det full fart med kayaking, snorkling, strand-chill och promenad till en utkikssplats på ett berg.

Det här är utsikten ifrån utkikspunkten, på bild nr 2 är nästan hela vår "rock the boat"-grupp, tjejerna längst till vänster är våra fina vänner Ashlee och Cassie.

Johanna och Michaela hittade en liten grotta innan snorklingen.

Bilder ifrån snorklingen, vi snorklade efter sjöborrar som vi sedan skulle käka.

Malin chillade på stranden, med fiskmåsarna.... och några andra.

Äggen ifrån sjöborren som vi åt, smakade enligt Malin och Michaela liknande dåliga räkor. Enligt Johanna lite som sjögräs...

Lite andra fina bilder ifrån båten.

Samanfattning - rock the boat rockade!!

Johanna, Michaela och Malin

First days with Topdeck! 16-17 sep.

Helluuuu everybodey!

Först och främst vill vi säga att de här senaste dagarna har varit fullspäckade, så vi har inte haft tid att blogga. Trots forsränning och nattkayaking är vi fortfarande vid liv och har massa roliga saker att berätta!

Låt oss börja från början. I söndags morgon checkade vi ut ifrån Nomads Fusion och mötte upp vår ledare Tara vid mötesplatsen. Vi var åtta tjejer som hoppade på turen: en asjobbig kanadensare, en blyg tysk, en snäll Londonbo, två härliga australiensare och tre taggade svenskar.

Första stoppet var vid ett stooort träd. Mckinney hette det och var 800 år gammalt. Vid sidan av fanns en fängelsehåla som vi provade.

Efter att vår kära busschafför Craig fick tjuvkopplat bussen (lång historia) satte vi iväg mot vårt mål, Bay of Islands. Vägen dit var minst sagt krokig (bokstavligt talat). Vi hamnade mitt ute i de Nya Zeeländska landet på en smal, slingrig grusväg med trånga broar, på grund av att den vanliga vägen var avstängd. Några böner här och var gjorde sitt och vi kom fram till Bay of Islands.

Där hoppade vi direkt på en båt tur, rock the boat! en as cool hus båt. Läs mer om det i nästa inlägg.

The city, Aukland!!

Idag har vi vandrat runt på Auklands gator! En trevlig upplevelse trotts att det regnade och var kallt... Efter att ha snurrat runt lite och gått fel så hittade vi iallafall en sevärdighet! Sky Tower! Ett 328m högt torn, Aucklands högsta byggnad! :D

Som de turister vi är så gick vi självklart upp i tornet ;) det var cool utsikt över hela Auckland!. Vi gick även på plexiglas vilket var VÄLDIGT LÄSKIGT i början men något man vande sig vid.
När vi kom upp i tornet kändes det som att hela tornet svajade, vi trodde att det bara var vi som hade svindel.
Men det visade sig att tornet faktiskt rörde sig med vinden.

Malin gav guldmannen lite kärlek!

Det var allt vi hade idag! Imorgon påbärjar på våran 16 dagars tur genom Nya Zeeland! LÄÄÄNGTAR!!
Enligt en engelsk tjej som vi träffade i köket vid lunchen var det en bra tur som visar alla de bästa ställerna.

Vi hörs!

Johanna, Michaela o Malin

FINALLY!!! :D

Äntligen!! Nu efter en resa på 40 timmar är vi framme i Auckland, Nya Zeeland. Trots att vi är trötta, slitna och kanske inte luktar hallon, har resan gått över förväntan. Inga missade flyg, NÄSTAN.... Våra nära och kära körde oss till flygplatsen och efter ett ledsamt farväl hoppade vi på första flyget till London.

Där var det en väntan på 8 timmar som tillbringades med att sova, läsa, skratta och dricka kaffe i många timmar på Starbucks.

Efter det fasade vi den långa flygresan som väntade men när vi kom på planet fick vi oss en grym överraskning! Framför oss fanns varsin tv-skärm där man kunde välja bland massor av filmer, serier, musik och allt möjligt. Johanna vann filmkollartävlingen och mejade sju filmer (!!!), Michaela plöjde igenom Big Bang Theory säsong fem (!!!) och Malin var den enda som prioriterade en välsorterad musikplaylist (vi sov faktiskt lite med, när vi hade tid).
Vi bombarderades av god mat. Det fanns snacksbuffé och vi behövde aldrig gå hungriga.

Vår rofyllda miljö avbröts med ett två timmar långt stopp i Singapore för att sedan fortsätta till Sydney med samma plan.

När vi landade i Sydney mötte vi vår första motgång. Vi hade enbart en timme till nästa flyg och självklart hamnar vi sist i den ringlande kön till säkerhetskontrollen. Klockan tickar, svetten trränger fram och vi funderar VAD FAN SKA VI GÖRA?!?!?!

Som om vi inte var stressade nog fastnar Malin och Johanna i kontrollen. Smarta Malin hade lämnat kvar en vattenflaska fylld till bredden i väskan och Johanna blev Den Utvalda att genomgå en extra noggrann undersökning av väska och kropp. Paniken växer och till råga på allt får vi ett fullskrivet A4-papper med info på engleska om den pågående visiteringen. HELL NO säger vi, och får fram att vi har bråttom till gaten. Vi släpps lösa och kutar vidare och kommer fram i sista stund.
Väl på planet tas vi emot av våra älskade tvskärmar, och påbörjar sista flygningen.

När vi flyger in över Nya Zeeland är det första vi säger "WOW"!

På damtoaletten på Auckland's flygplats:

Naturen är awesome. likaså havet, staden och vandrarhemmet.

Stället vi bor på heter Nomads Fusion på Fort Street, Auckland.
Vi sover i ett fyrbäddsrum med toalett och dusch. Just nu har vi ingen inneboende i den fjärde sängen.
Det finns ett uppehållsrum med datorer, tv, filmer och gött häng. Det verkar som att medelåldern på de boende här är ca 25 år. I närheten ligger en livsmedelaffär/Subway, flera barer och klubbar.
Varje kväll anordnas olika typer av event, exemepelvis barrundor. Trevligt sätt att lära känna folk på!
Vi tycker att Nomads passar oss.

Vi hade tänkt vila en halvtimme, men det resulterade i sex timmars återhämtande djupsömn. Sedan dess har vi köpt mat på Subway och lite frukost- och lunchmat. Nu sitter vi på rummet igen och berättar om vår första tid på vårt äventyr.

Imorgon ska vi upp tidigt och se vad det är för ställe vi har kommit till.

Vi hörs!

Dan före doppare-dan

Känns PRECIS som dagen innan julafton. Exakt likadant. Stressen, spänningen, och tröttheten. Det har varit en dag fylld av måsten. Sista-minuten-stressen har infunnit sig lika punktligt som alltid och såklart är det framåt sena kvällen man blir klart med allt som ska vara klart. Men nu är det det! Och det är svårt att fatta att denna resa som vi har pratat på och planerat i gott och väl ett års tid ska äntligen genomföras. Gissar på att vi kommer ha the Time of Our Lives. Ska bli kul att upptäcka.