Aventure Tours Part 3!! 15-17 oktnture

Efter några härliga dagar i Darwin hoppade vi på den tredje och sista turen med Aventure Tours.Efter två jackpots till guider träffade vi den sista guiden och blev lagom besvikna. Trots det hade vi tre fantastiska dagar.

Vi åkte först till Litchfield National Park där vi kollade på enorma termitstackar och badade i FANTASTISKA vattenfall. Vi blev dock varnade innan att det kan slinka in en och annan krockodil där vi badade. Men vi badade ändå!! :D Men vi såg krockodiler senare den dagen. Vi åkte ut på Mary River med båt. Det är det krockodiltätaste området i världen. Det dröjde inte länga innan tre jätte lyckliga tjejer fick se den första krockodilen simma runt i vattnet. Men det blev bara bättre och bättre. Vi såg enorma krockodiler. Vi såg även mycket annat djurliv. Dock var det inte lika intressant som krockodilerna.

Dagen efter for vi iväg till Ubirr. Det är en plats där aboriginer befunnit sig i mååånga år, som speciellt fungerat som en "livsskola" för ungdomarna. På bergsväggar kunde vi se målningar som berättade olika historier; en handlade om en man som stal fisk från en annan, som sedan dödades som hämnd (lärdomen här var att man icke skall stjäla).

Ubirr har också varit en inspelningsplats till Crocodile Dundee. Uppe på bergen hade vi världens utsikt över landet, sjukt fint.
Efter rundvandringen i Ubirr passade det skönt med ännu ett dopp i ett stort vattenfall.

Först åkte vi till twin falls, buren är till för att fånga crocks med så självklart kunde vi inte bada här.

Sedan åkte vi till jimjim falls, vilket under torr perrioden inte är något vattenfall och under regn perrioden går det bara att komma hit med hellikopter.

Tredje och sista dagen blev det en färd till twinfalls och ännu ett dopp i ett vattenfall (som det dock inte kom något vatten från på grund av torrperioden). Sedan var det dags att bege sig tillbaka till Darwin igen.

Nästa gång vi hörs så får ni veta om våra road trip till Cairns ;) intil then!

Puss och kram

Adventure Tours - Part 2!! 10-12 Oktober

På morgonen den 10de blev vi uppphämtade på vandararhemmet av vår legendariska ledare Sauce. En man i 50 årsåldern med hockeyfrilla och getskägg som tyckte om att driva med folk (främst asiater).

Vi började vår resa på tre dagar upp till Darwin. Det fösta stoppet var Devils Marbles. Det var ännu mer stenar. På grund av vattnet urholkades stenarna så vissa klyvs medan andra blir ihålliga och låter som kokosnötter när du knackar på dem. COOLT!!!

Under resan stannade vi på många små ställen och pubar ute i ingenstans. På många av pubarna lämnar turister minnen av sig själva som hänger överallt.Det vill säga pengar, kläder och kort. Ett kort vi hittade var ett gammalt gymkort från friskis och svettis i Uddevalla.

Under andra dagen stannade vi och åt lunch på ett vandrarhem. Där fanns det ett litet zoo med ormar, krockodiler, emus, kängurus (wallabys) och massor av fåglar. De flesta av djuren där hade mannen som ägde stället räddat. Wallabysarna hade han räddat ur pungen när deras mamma blivit överkörd.

Senare samma dag fick vi badat i Bitter Springs, som är en del av en flod. Det var underbart svalkande skönt, och det var massa trästockar i vattnet som man kunde hänga  på.

Katherine Gorge var första destinationen dag tre. Vi utforskade området och gick på promenad. Tyvärr såg vi inga krokodiler! :(

Vi åkte sedan till Edith Falls, en liten minisjö med vattenfall, där vi badade. Johanna och Michaela simmade igenom vattenfallet, medan Malin chillade i en naturlig jacuzzi.

Tillslut nådde vi Darwin där vi blev avsläppta. Helt galen luftfuktighet!! På kvällen åt vi ännu en avslutningsmiddag.

Här i Darwin är det riktigt gött, som tur är har vi en fräsch pool som vi svalkar oss i då och då. Nu är det dags för att gå till en lagun och ikväll ska vi till en lokal marknad, där vi ska äta massa god mat, se solnedgången och njuta av livet lite till. Imorgon bär det iväg på nästa tur, vilket blir Kakadu National Park och Mary River, bland annat.

Puss och Kram

Adventure Tours - Part 1!! 7-10 oktober

Vi har varit på en väldigt trevlig resa till Kata Tjuta, Ayers Rock och Kings Canyon! I tre dagar levde vi campingliv med ett härligt gäng. Det började tidigt på söndag morgon och blev upphämtade av vår ledare Rossco. När vi hämtat upp våra medresenärer var det dags för självpresentation. Med hjälp av en karaokemikrofon berättade vi om vår resa och oss själva.

Vi lagade mat och sov under stjärnhimlen i swags (en slags madrass med ett hölje). Det var UNDERBART!! Helt magiskt att ligga och titta på stjärnfall och sedan slumra gott. Dock var vi oroliga för myror och dingos (förutom Johanna som gärna ville träffa några) men det hela gick bra.

Första dagen begav vi oss till Kata Tjuta. Det är ett område i Uluru National Park och det är väldigt stora stenar (Kata tjutaär aboriginskt och betyder flera huvuden). Dessutom såg vi solnedgången vid Ayers Reock och drack skumpa.

Johanna visar en av alla poser som vi märkt att asiater tycker om att göra.

Vi såg en gubbe i berget.

Solnedgången i Uluru.

Andra dagen åkte vi till Ayers Rock, fick gå runt den halvvägs och blev sedan guidade av en aborigin som berättade om dess betydelse för urinvånarna. Vi åkte vidare till Base Camp nr. 2 vid Kings Canyon där vi spenderade natten.

Ayers Rock.

Aborginkonst på Ayers Rock.

Tredje och sista dagen vandrade vi i Kings Canyon. Drygt 300 trappsteg tog oss upp på en av bergsväggarna, sedan gick vi runt alltihop.
På kvällen hade vi en avslutningsmiddag med gänget på Annie's Place, det hostlet vi bott på några dagar tidigare.

puss o kram.

Australiens outback!! Bilderna!!

Nu har ni väntat länge nog så här kommer bilderna från vår vistelse i Coober Pedy!!

Australiens Outback! 6 oktober

Hej igen alla!

Jajemen. Nu är vi i Alice Springs! Helt ute i outbacken. Sand, sand och massa sand igen. Röd är den också.

I alla fall, Först började vi nere i Adelaide. En mysig stad, men det bästa var stranden!! (hittils; vingårdarna har inte besökts än.)
Vi åkte till stranden ganska tidigt på dagen och fick några härliga timmar i solen. Med solkräm på!

Dagen efter var det dags att åka vidare. Kl 18:00 gick Greyhoundbussen till Coober Pedy. Vi fick sova på bussen, och kom fram kl 05:00 nästa morgon. Orten är känd för sina opaler och boenden under jorden, vilket vi fick testat på! Hostlet som vi bodde på hade sina rum under jorden. det var svalt och skönt, dock frös vi lite under natten.

På dagen däremot var det jättevarmt!! 36 grader visade tempen. Det var knappt så vi orkade gå någonstans, men ett museebesök hann vi med.

Tidigt imorse åkte vi med nästa buss till Alice Springs, där vi är nu. Vi hoppade av bussen utan boende och utan en aning om var vi skulle hoppa på bussturen imorgon. Som tur var hamnade vi utanför ett typ bokningscenter där en myhcket hjälpsam man fixade hostel och informerade bussturen om var vi´skulle hämtas upp.

Nu sitter vi alltså på uteplatsen på Annie's Place, ett mycket trevligt hostel med glatt folk. Det är strax dags för mat och öl. Livet kan inte bli så mycket bättre!!

Avslutningsvis kan vi säga att här ute i bushen har de inte världens bästa telefontäckning/internet, så vi hörs om en vecka när vi anlänt till Darwin!
Bilder kommer snart på grund av strul med uppladdningen men den som väntar på något gott...

Puss o kram

AUSTRALIEN!!! 1-2 oktober

SISTA DAGEN MED TOPDECK, TACK FÖR EN OTROLIGT HÄRLIG RESA!

Nu sitter vi på vårat vandrarhem Jailhouse (som var ett riktigt fängelse) i Christchurch och taggar för resan till
A U S T R A L I E N ! ! ! ! !
Det första vi ska göra i Australien är att ge oss ut i outbacken, så vi vet tyvärr inte när vi ska kunna höra av oss till er nästa gång. Vi hörs när vi hörs, ta hand om er så tar vi hand om varandra!

puss o kram

QUEENSTOWN!!! 29 september

Den 28 september åkte vi till Nya zeelands äventyrsstad Queenstown! Här hade vi ett fullspäckat schema. På kvällen när vi kom dit så gick vi ut och åt med hela top deck gruppen på ett pizza ställe! Mycket mysigt. Senare på kvällen gick vi till ICE bar och tog några drinkar.

På morgonen den 29 september vaknade vi nervösa för att vi skulle hoppa ut för ett 109m högt stup. CANYON SWING!!! Det är en "gunga" vilket innebär att man hoppar ifrån plattformen och faller fritt 60m för att sedan svingas över floden. Vi alla tyckte det var sjukt kul men otroligt läskigt! Ni får se mer när vi får tag på våra bilder. Men innan kan ni ju googla det. ;)

Efter canyon swing tog Johanna och Malin och slappnade av med en lugn ridtur i ytterligare ett naturreservat i Nya Zeeland, Paradise. Det är ett naturreservat där många utav scenerna utav lord of the rings, Narnia och den nya filmen the hbbit har spelats in.

Malin och hennes movie star Oscar! Oskar var med i filmen Prince Caspian som är andra filmen i Narnia serien.

Johanna Med Lordi.

Ni kanske inte känner igen det här historiska trädet med det är iallafall där Boromir dör i första filmen av Lord of the Ring.

Efter att Boromir har dött i Aragorns armar kommer hundratals orcher nerspringande för denna kullen.. Känner ni igen det? hehe

Isengard var också inspelat i Paradise men det är inte alltid som man tror - i själva verket spelades det in på en liten kulle där dom har haft ett miniatyrslott.

Miljön i Paradise var fantastisk! Ägaren till Paradise sålde området för 1nz dollar för att det skulle bli naturreservat och bevaras så vackert som det är.

Våra fina hästar efter ridturen.

Efter den 5 timmar långa upplevelsen återvände vi hungriga till Michaela och Queenstown och åt den berömda Fergburgern och sedan var det dags för en ordentlig pubrunda med härligt folk. Vi trivdes i Queenstown och vill gärna återvända någon gång.

Puss o Kram

Milford Sound!! 27-28 september

Vi har haft en fantastisk upplevelse då vi har övernattat på en lyxig båt på Milford Sound. Det var HELT OTROLIGT!! Så vackert!! För att komma till Milford Sound åkte vi genom Fiordlands som ligger i ett naturreservat. Det var som att åka in i Avatar-filmen.

Milford Sound är en fjord som är omgiven av berg som är 1500 meter höga och utanför ligger det tasmaniska havet öppet. Fjorden är cirka 300 meter djup på det djupaste stället. När vi kommer fram till Milford Sound kliver vi på båten Milford Mariner. Det första vi möts av är två vackra vattenfall. När vi fick höra att ett av vattenfallen var högre än Niagarafallet blev vi förvånade! Eftersom proportionerna är så stora märker man inte hur högt det egentligen är.

Efter de vackra vattenfallen åkte vi runt med små båtar på fjorden och kollade på delfiner och pingviner. Definerna var så söta när de simmade nyfiket runt båten. Efter det åt vi buffe middag som följdes av ett stort bord med desserter. Sedan gick vi mätta och nöja till våra hytter och somnade.

Nästa morgon efter en ordentlig frukost kryssade vi ut på det öppna tasmaniska havets höga vågor. Även om det var roligt och spännande vände vi lyckligtvis tillbaka till Milford Sounds lugna vatten. Efter det UNDERBARA dygnet på fjorden begav sig nu tre lyckliga och glada tjejer till Queenstown för fler fartfyllda äventyr.