Florianopolis!

Hej alla där hemma, nu har vi snart spenderat en vecka på ön Florianpolise som ligger typ 11, 12 timmar nedanför São Paulo. Florianopolis känns inte riktigt som en ö för den är jätte stor och man åker inte färja hit utan man åker bara över en bro, så kanske påminner lite om Orust. I alla fall, Florianpolise är tillskillnad från "familje paradiset, Ilha Grande" paradiset för ungdommar. Här på ön finns verkligen allt som man kan tänka sig, man kan sola och bada på någon av dom typ 20 stränderna som finns här eller så kan man, surfa, dyka, skydiva, rafta, rida, hyra båt, vattenskoter och massa massa mer! Och självklart så är det fest varje kväll, kl 10.30 varje kväll går det en party buss från vårt hostel (backpackersunset)  till olika krogar, pubar och nattklubbar som finns på ön! Så vi har legat i hårt hela veckan och nu ser jag och min kropp fram emot att vara nykter i några dagar, ska bara lägga sista krutet på helgens omtalade poolparty ;)
Så vad har vi gjort under våran vecka här på Florianpolise förutom att festa, joo dom första dagarna här bara vi tog det lugnt och softade på den närmaste stranden från vårat hostel nämligen Male beach. Male beach är en väldigt stor men fin strand.
I torsdags gav jag och Emma oss ut på en dykar båt och gjorde ett dyk i havet här utanför ön, det var superkul! Och kanske höjdpunkten på denna veckan! Vi var lite skeptiska först på grund av sikten i vattnet. Men det visade sig vara 15 meters sikt så vi var super nöjda! Och sedan hände det som gjorde det här dyket till kanske ett av dom bättre dyker hitintills, helt plötsligt var vi i mitten av fyra stora havssköldpaddor. Jag såg havssköldpaddor i Australien också och då var jag kanske 4 meter från dom när dom simmade iväg. Så vad vi gjorde var att vi satte oss ner på botten kanske 2 meter från dom och allt dom gjorde var bara att kolla på oss. Efter några minuter rörde vi oss försiktigt närmare och när vi var en meter från dom satte vi oss ner på botten igen och bara njöt och tog in all den skönhet som detta djur verkligen har! Helt otroligt! När dom senare valde att simma därifrån simmade vi båda fram till dom och "klappade" dom! blir nästan gråtfärdig! Varför jag älskar att dyka så mycket är för att som dykare blir man verkligen inbjuden in i deras värld och dom är inte rädda för dig, fiskarna simmar runt dig och sköldpaddorna låter dig röra dom, jag är såld för resten av mitt liv!
igår valde vi att hyra en bil tillsammans med våra nya kompisar, Jordan från England och Bastian från Tyskland. Med bilen åkte vi till en av dom mest söndraste stränderna, Matadeiro beach. Den var väldigt vacker och vi hade en trevlig åktur i bilen även ifall vi inte hade någon AC och det var jätte trångt att knö in 5 pers i en mini bil.
På söndag eller måndag åker vi till Iguasso falls, ska bli riktigt mäktigt!

Paraty och São Paulo!

Hej alla där hemma!
Det känns så skönt att befinna sig i 30, 40 grader varma Brasilien undertiden som ni har minusgrader och snö i Sverige. Iallafall sedan jag bloggade sist har vi tyvärr lämnat våran paradis ö Ilha Grande och begett oss vidare på våran resa. Första stopet blev den lilla kuststaden Paraty, när vi kom hit hade vi inte bokat något hostel än så vi åkte direkt till "the main beach" och började gå runt bland dom 4, 5 hostlerna som fanns där. På tredje försöket fick vi napp på Geko Hostel ett jätte fint mysigt hostel 10 meter från stranden, supermysigt! Det absolut mysigaste med hostlet var att dom ägde en bar på stranden så på kvällen satt man där och drack öl och på morgonen serverades det frukost, på stranden!
Dom 3 dagarna som vi tillbringade i Paraty gick åt till att softa på stranden, gå runt i den gamla fiskarbyn som hade stengator och gamla fina hus och så åkte vi ut på en båttur! Båtturen Höll på i 5 timmar och tog oss till några öar och stränder som ligger utanför Paraty, det är som ett paradis verkligen! Det ända som jag är superbesviken på är att just nu är det mycket alger i vattnet här i brasilien, jag antar att det är som i augusti i Sverige när alla alger kommer. Iallafall, algerna gör vattnet här grummligt och grönt, så jag tog med snorkeln och hoppades på att jag skulle kunna snorkla lite men det gick inte...
Lite bilder från båtturen, tyvärr har jag inte bilder på den gamla byn med stengator och gamla hus.
Efter Paraty tog vi en nattbuss från Paraty till São Paulo, som vi typ nästan inte kom med.. Eftersom att vi har beställt all transport med Bamba experience så har vi våra biljetter på e-mail så när vi kom till bussen så visade jag upp e-mailet men då säger buss chauffören att vi MÅSTE ha en utskriven biljett och att han inte kan göra det på deras kontor för att elen hade gått. Vi bara va? Det är ju inte vårat fel att du inte kan skriva ut en biljett till oss som vi har betalat för bara för att strömmen har gått... Tiden gick och vi höll på att missa våran buss, det var droppen för Emma som brusade upp som aldrig förr och skrek till busschauffören på engelska, som skrek tillbaka till henne på portugisiska och allt blev kaos! Men Emma gav sig inte och lyckades tillslut tvinga chaffören att handskrivna våra biljetter, så en STOR applåd till Emma! Jag har kännt Emma i 10, 12 år nu och har bara sätt henne så arg en gång innan och det var när jag kallade henne jävla 08 när vi var typ 12 haha.
Nu befinner vi oss i São Paulo och vi gillar det tyvärr inte.. São Paulo är jätte stort och saknar det där lilla extra som Rio har. Alla Braziljenare som man pratar med säger: åh São Paulo, Party, shopping Och ja det är väll det man kan göra här antar jag, men vi vill ha strand... Men igår gick vi till parken dom har här iallafall, Parque do Ibirapuera. Det var kult! Vi käka glass och kollade på svarta svanar! Jag har inte sätt det sen Nya Zeeland så för mig är dom super coola! Igår gick vi även ut här i São Paulo men Inte till en av dom super stora coola barerna som alla pratar om utan till en liten bar gata där man köpte sina öl och sedan stig på gatan och bara pratade och var glad, det var kul!
Lite bilder fram parken i São Paulo.
Inatt ska vi ta ytterligare en nattbuss för att komma till kuststaden Floranapolice, här blir det sol och bad och förhoppningsvis lite dykning! Vi hörs om en vecka!
Puss och Kram

Ilha Grande och Emma!!

Hej alla där hemma!
Nu har vi varit ute och rest i två veckor och allt går jätte smidigt och är jättekul! Sedan jag bloggade sist gång för en vecka sedan har det hänt mycket, vi befinner oss just nu i en kust stad som heter paraty, men innan vi kom hit tillbringade vi en vecka på en ö utanför Rio de Janeiros kust.

Dag 1, 6 Januari
Efter att vi var i Rio de Janeiro åkte vi till den så kallade paradisön Ilha Grande. Transporten dit var väldigt smidig och tog bara ca. 4 timmar. Först blev vi upphämtade av våran minibuss vid hostlet i Rio och den hämtade också upp andra människor runt om i Rio, så det blev lite körning i staden först innan vi började åka mot båten. Båten gick ifrån en liten kuststad kanske 10 mil under Rio och tog kanske 40 min. Att sedan komma till Ilha Grande var fantastiskt! Alla som känner mig vet att jag är en mer "småstadstjej" och det var precis vad Illa Grande var. Jag skulle vela jämföra med Phi phi Island i Thailand med små smala gator med sand som underlag, så självklart var det första jag gjorde att ta av mig skorna! Eftersom att Ilha Grande är så litet var det inte så svårt att hitta till vårat hostel, Welcome surfer hostel, vilket var ett väldigt mysigt hostel lite utanför centrum.

Dag 2, 7 Januari.
Idag gick vi ner till stranden som ligger precis vid byn, det var kanske inte den allra bästa stranden för det är lite bensin och annan smuts i vattnet pga. Båtarna men den fyller sin funktion. Senare på kvällen hände en lite rolig sak, Niklas hade pratat på att han trodde att en kompis från gymnasiet var i Brasilien och den kompisen + hans 4 andra resekompisar sprang vi på på hostlet! Lite otroligt att man skulle springa in i fyra Ljungskile grabbar och en Orust pojk på den lilla ön och på samma hostel. Så senare på kvällen blev det lite öl drickande med dom.

Dag 3, 8 Januari.
Ön Illa Grande är egentligen mycket stor men det är bara en liten del som är byn, men runt ön finns det typ 20, 30 stränder som är Jätte fina! För att komma till dom stränderna måste man betala för taxibåt, men har man inte råd med det finns det bara ett alternativ, gå. Så denna dagen gav vi oss på att gå till stranden Lopez Mendes, en tjej som jobbar på vårt hostel gav oss en karta och sa att det skulle ta oss 1,5 timma och 1, 5 timma hem. Men det tog snarare 2, 2, 5 timma dit och det samma hem, det var HUR JOBBIGT SOM HELST!!!! Hela Ilha Grande består av berg så det var bara upp eller ner. Men Lopez Mendes var en väldigt fin strand och man var glad att man klarade av promenaden.

Dag 4, 9 Januari.
Idag tog jag det bara lugnt, Niklas gick till stranden med grabbgänget från Ljungskile och jag stannade hemma och pluggade spanska, jag har förstått att jag inte kommer kunna ta mig runt med enbart engelskan i Sydamerika så jag pluggar lite. Sedan på eftermiddagen gick jag ner till piren för att möta upp Emma. Haha lite kul, 2 veckor innan jag och Niklas åkte hemifrån så la jag upp en bild på instagram om att jag skulle åka, då frågade Emma vart jag skulle?, jag svarade Sydamerika, ska du med? Haha ja så dagen innan jul bokade Emma sin biljett och nu hänger hon med ett tag framöver, jätte roligt! Senare på kvällen firades Emmas ankomst med fest!!!! Vi började med att äta buffé på ett annat hostel, sedan gick vi tillbaka till vårat hostel och drack lite med grabbarna, sedan drog vi till piren. Det var förmodligen det mest speciella med Ilha Grande, på kvällarna drar alla till byns pir och bara sitter och chillar, pratar och dricker! Helt underbart. Om man kan spela ett instrument kam man ta med sig det och så bygger man ett band, varje kväll var det typ 20 pers som spelade och sjöng, magisk stämning. Varje kväll var det också några brasiljanare som hade en vagn som dom sålde caipirinias (lokal drink) från.

Dag 5, 10 januari.
Idag hade vi egentligen tänkt betala för en båt som skulle ta oss till ett bra snorkling ställe, men tyvärr är det mycket alger i vattnet nu så vi valde att bara gå till den närmaste stranden igen och sola och bada.

Dag 6, 11 januari.
idag var det dags för vandring igen, denna gång vandrade vi till ett vattenfall. Det var som tur va inte lika jobbigt som att promenera till Lopez Mendes och tog oss bara 1 timma, men fruktansvärt jobbigt ändå! Vattenfallet heter Feiticietera fall och det finns även en närliggande strand där med samma namn, vi gick till den stranden efteråt för att vila och bada lite, den var jätte mysig

Dag 7, 12 januari.
Idag checkade vi ut från vårt hostel i Ilha Grande och tog båten tll var vi är nu, den lilla kuststaden Paraty, här ska vi stanna i 3 nätter och en av dagarna ska vi ut på en båttur i en halv dag. Ska bli mysigt!

Staden Rio de Janeiro!!

Snart har vi spenderat en vecka i denna storstad och det är dags att åka vidare, vårt andra stop på vår resa genom Sydamerika blir paradisön ilha Grande, ska bli skönt att åka och bada och förhoppningsvis snorkla lite. Dagarna i Rio har varit späckade med upplevelser, så vi tar det dag för dag.

Dag 1, 30 december.
Denna dagen landade vi i Rio de Janeiro och flygresan hade gått jätte bra! Efter att vi kommit ut ur flygplatsen tog vi en taxi till hostlet som vi hade bokat här och som jag så i tidigare inlägg är det ett toppen hostel. Jätte bra start på resan! Efter att vi checkat in tog vi en tur till copacabana strand och bara la oss och njöööööt . Här började det dock gå nerför, inte för mig men för stackars Niklas.... Solen är väldigt stark här, men Niklas trodde inte att han behövde smörja in sig för att det var lite molnigt och dumma som vi var spenderade vi 4 timmar i solen första dagen... Ingen bra idé... jaja, stackarn har fått lida över sin solbränna hela veckan och nu är den färgen han fick borta haha bara att börja om från noll på ilha Grande. Resten av dagen var lugn, vi lärde känna lite folk på hostlet och sov som kungar efter en händelserik dag.

stranden Copacabana

Dag 2, 31 december.
Idag var tanken att vi skulle åka upp till Jesus statyn eller rättare sagt Kristu Redentur, men pågrund av brist på språkkunskaper hamnade vi i en park istället.. Så vi gjorde det bästa av situationen och stannade där hela förmiddagen. Senare på kvällen blev det party!!

lite fina bilder från parken vi besökte

Dag 3, 1 Januari.
Idag var vi lite bakis så vi beslutade oss för att bara hänga på hostlet med lite kompisar!

Dag 4. 2 Januari.
Idag gjorde vi ännu ett försök till att ta oss upp till Jesus statyn, men även denna gång gick det åt skogen.. Tillsammans med vara nya vänner Marcell och Linus och en colombian gick vi med höga förväntningar mot ¨tåget¨som skulle ta oss upp till statyn, men vi möttes av 6 TIMMARS lång kö. Ingen av oss var berädda på att behöva vänta så länge, så vi bestämde oss for att åka till ett av vara andra mål i denna staden, nämligen sockertoppen.

Sockertoppen är en 400 meter hög kulle som man kan åka upp på med en så kallad ¨cable car¨ exakt samma som när jag och Malin åkte upp på berget i Langkawi, Malaysia förra året. När vi väl kom fram till sockertoppen möttes vi av en lång kö där med, men den var bara 2 timmar lång, så vi bestämmde oss for att stanna. När vi kom fram först i kön såg vi till vår gladje att ungdommar upp till 21 får åka upp for halva priset, vilket var 31 reas (ca. 90 kr) så jag sa glatt till kvinnan som jag skulle köpa biljetten av att jag var 21, hon frågade om ID, vilket jag såklaaaaart inte hade med mig... Så det slutade med att både jag och Niklas fick betala fullpris, alltså 62 reas (ca.180 kr) men men det kanske det var värt..

¨cable caren¨ från marken.

Dag 5, 3 Januari.
Idag gick vi på upptäcktsfärd med vår Tyska vän Stephanie i stadsdelen Lapa, på natten är Lapa Rios partykvarter men på dagen fins det också mycket fint att se här. Vi tittade blandannat på en av Rios stoltheter ¨the stairs¨. Jag vet tyvärr ingen historia om trapporna men dom var väldigt fina iallafall! Vi kollade också på en kyrka. På utsidan såg den mer ut som en pyramid än en kyrka, men på insidan var det ljus, kors, jesuskrubba ja allt som ska finnas i en kyrka.

Dom har jätte mycket grafitti målningar på väggarna i Rio

Krykan!

Da-da-da-duuuum!! senare på kvällen kom det som vi hade väntat på sååååå länge, vi skulle se Kristu Radentur! En Brasilianare på vårat hostel visade mig hur man kunde boka biljetter till statyn på internet så jag bokade till mig, Nicke och våra svenska vänner Marcel och Linus. Allt gick smidigt och vi behövde inte stå i nagon kö alls for att komma på tåget för att komma upp på berget. Men.......................halvvags upp i bergen går tåget sönder och vi fastnar och står stilla i djungeln i två timmar... Men inget skulle stoppa oss nu och efter måååånga timmar i värmen med alla smakrypen som drar sig till ljuset i tåget kom vi upp. Och det var magiskt.

våra vänner Marcell och Linus

Dag 5, 4 Januari.
Idag gick vi till en av dom andra stranderna i Rio, Ipanema Beach. Har bara vi slappade, badade, solade (inte Niklas saklart) och myyyste;

Dag 6, 5 Januari.
När vi köpte vara bussbiljetter som ska ta oss genom hela Sydamerika så fick vi med några turer, en av dom var att åka på en favela tour i Rio, så det gjorde vi idag. för er som inte vet vad en favela är för något så är det Brasiliens slum områden, alltså ghetton. Detta är kanske inget mysigt ställe att befinna sig på men det var väldigt lärorikt och ingenting hände med mig eller Niklas och jag kunde ta med mig kameran utan att den blev stulen. ;)

Vi åkte först till en väldigt stort favela som kallas Rocinha sen till ett lite mindre som kallades for Vidigal. I Rocinha var det lite kaos just nu for det var ett litet ¨bråk¨ på gång, ni förstår det brukade vara en knarklangar boss men nu hade dom fått två, så dom bråkade med varandra.

Min tour guide berättade för mig att Brasilien ligger på plats 82 på en lista över alla världens länder när det kommer till befolkningens levnadsstandard, så även högklassig och mellanklass människor har värre levnadsstandard än vad vi har i t.ex. Sverige som ligger top 10 på listan. I brasilien bor 6% av landets befolkning i favelas och det blir alltså 12 miljoner människor. Dessa människorna är mer eller mindre fattiga, men dom fattigaste människorna lever på 200 reas i månaden (600 kr) en middag ute här i Rio kan kosta (om man hittar rätt ställe) 10 reas, så den människan kan äta 20 maltider i månaden... Inte tilltäckligt. Folket som bor i favelan har ingen adress, betalar ingen skatt, har ingen el och inget vatten så elen och vattnet snor dom och pga. att dom inte har adress eller betalar någon skatt är dom inte häller folkbokförda, så man vet egentligen inte hur många som bor i favelan..

Vad man ser på denna bilden är en ¨modell¨av vad myndigheterna vill att favelan ska se ut om några år dom vill att alla människor ska bo i riktiga hus med vatten och el, så kanske att det är på bättrings vägen.

Vi fick besöka en skola som ligger i favelan, Barnen här går inte i skolan eftersom dom inte är folkbokförda och det kostar pengar. Men en Italienare som kom hit till favelan för några år sedan ville andra på det. Så han startade Para Ti projectet. Man kan skänka pengar till projectet och  40% av pengarna som denna turen kostar går direkt dit, så att barnen kan få en möjlighet att lära sig gratis och också få ett mål om mat varje skoldag.

elektricitet kablarna är överallt.

Imorgon åker vi till Ilha Grande, ska bli jätte skönt!

Nyår i Rio de Janeiro

hej alla där hemma!
Nu har vi varit iväg på vårat äventyr i två dagar, första stopet på vår resa är staden Rio de Janeiro. Första dagen checkade vi in på vårat hostel,vilket är underbart! ett av mina relativt få lyckoträffar när jag bokar hostel över internet haha. hostlet heter Samba Palace och ligger mellan stränderna flamenco och copacabana i ett väldigt bra område! Personalen pratar bra engelska och är väldigt vänliga. Det finns bar inne på hostlet där man kan köpa 60 cl öl för 5 reias vilket är 15 kr och vi får också frukost varje morgon, jätte skönt! Det finns egentligen ingenting jag kan klaga på faktiskt!

Igår var det nyår och vi firade in det nya året på absolut bästa sätt, Rio är känt för sitt otroliga nyårsfirande!
Två miljoner människor åker till Rio över nyår och två miljoner människor samlas på stranden Copacabana. På stranden skjuter dom upp tretton TUSEN raketer på tolvslaget och hela showen håller på i sexton minuter! Helt otroligt! Dom hade också live koncert på stranden, fast killen som sjöng var en sångare från Brasilien så vi kände inte till honom.

Vi började kvällen hemma på hostlet, där åt vi middag och drack öl med en rumskompis som heter Gabriel, han kommer från Brasilien. Tillsammans med honom och två miljoner andra människor åkte vi till stranden Copacabaa, väl där möte vi upp en kompis till Gabriel, Lisette från Holland och tillsammans blev vi en liten grupp på fyra personer som firade in det nya året! Det märktes att det var mycket folk på stranden för vi fick tränga oss fram genom folkmassorna och undertiden som vi gjorde det blev tyvärr både Niklas och Gabriel av med sina telefoner, så det var väldigt tråkigt. Just när man står så tätt inpå varandra är det väldigt lätt för fick tjuvar at stoppa ner händerna i dina fickor, så man ska inte ha värde saker i fickorna. Jag klarade mig för jag hade allt i min bh, så nicklas får helt enkelt skaffa en. Efter fyrverkerierna dansade vi på stranden med Gabriel, Lisette och typ 10 brasilianare som tyckte att Niklas var det finaste som finns, haha den blonda killen är en riktig kvinno magnet! Sedan efter lite dansande gick vi hela hem :)