Ilha Grande och Emma!!

Hej alla där hemma!
Nu har vi varit ute och rest i två veckor och allt går jätte smidigt och är jättekul! Sedan jag bloggade sist gång för en vecka sedan har det hänt mycket, vi befinner oss just nu i en kust stad som heter paraty, men innan vi kom hit tillbringade vi en vecka på en ö utanför Rio de Janeiros kust.
 
Dag 1, 6 Januari
Efter att vi var i Rio de Janeiro åkte vi till den så kallade paradisön Ilha Grande. Transporten dit var väldigt smidig och tog bara ca. 4 timmar. Först blev vi upphämtade av våran minibuss vid hostlet i Rio och den hämtade också upp andra människor runt om i Rio, så det blev lite körning i staden först innan vi började åka mot båten. Båten gick ifrån en liten kuststad kanske 10 mil under Rio och tog kanske 40 min. Att sedan komma till Ilha Grande var fantastiskt! Alla som känner mig vet att jag är en mer "småstadstjej" och det var precis vad Illa Grande var. Jag skulle vela jämföra med Phi phi Island i Thailand med små smala gator med sand som underlag, så självklart var det första jag gjorde att ta av mig skorna! Eftersom att Ilha Grande är så litet var det inte så svårt att hitta till vårat hostel, Welcome surfer hostel, vilket var ett väldigt mysigt hostel lite utanför centrum.
 
Dag 2, 7 Januari.
Idag gick vi ner till stranden som ligger precis vid byn, det var kanske inte den allra bästa stranden för det är lite bensin och annan smuts i vattnet pga. Båtarna men den fyller sin funktion. Senare på kvällen hände en lite rolig sak, Niklas hade pratat på att han trodde att en kompis från gymnasiet var i Brasilien och den kompisen + hans 4 andra resekompisar sprang vi på på hostlet! Lite otroligt att man skulle springa in i fyra Ljungskile grabbar och en Orust pojk på den lilla ön och på samma hostel. Så senare på kvällen blev det lite öl drickande med dom.
 
 
Dag 3, 8 Januari.
Ön Illa Grande är egentligen mycket stor men det är bara en liten del som är byn, men runt ön finns det typ 20, 30 stränder som är Jätte fina! För att komma till dom stränderna måste man betala för taxibåt, men har man inte råd med det finns det bara ett alternativ, gå. Så denna dagen gav vi oss på att gå till stranden Lopez Mendes, en tjej som jobbar på vårt hostel gav oss en karta och sa att det skulle ta oss 1,5 timma och 1, 5 timma hem. Men det tog snarare 2, 2, 5 timma dit och det samma hem, det var HUR JOBBIGT SOM HELST!!!! Hela Ilha Grande består av berg så det var bara upp eller ner. Men Lopez Mendes var en väldigt fin strand och man var glad att man klarade av promenaden.
 
 
Dag 4, 9 Januari.
Idag tog jag det bara lugnt, Niklas gick till stranden med grabbgänget från Ljungskile och jag stannade hemma och pluggade spanska, jag har förstått att jag inte kommer kunna ta mig runt med enbart engelskan i Sydamerika så jag pluggar lite. Sedan på eftermiddagen gick jag ner till piren för att möta upp Emma. Haha lite kul, 2 veckor innan jag och Niklas åkte hemifrån så la jag upp en bild på instagram om att jag skulle åka, då frågade Emma vart jag skulle?, jag svarade Sydamerika, ska du med? Haha ja så dagen innan jul bokade Emma sin biljett och nu hänger hon med ett tag framöver, jätte roligt! Senare på kvällen firades Emmas ankomst med fest!!!! Vi började med att äta buffé på ett annat hostel, sedan gick vi tillbaka till vårat hostel och drack lite med grabbarna, sedan drog vi till piren. Det var förmodligen det mest speciella med Ilha Grande, på kvällarna drar alla till byns pir och bara sitter och chillar, pratar och dricker! Helt underbart. Om man kan spela ett instrument kam man ta med sig det och så bygger man ett band, varje kväll var det typ 20 pers som spelade och sjöng, magisk stämning. Varje kväll var det också några brasiljanare som hade en vagn som dom sålde caipirinias (lokal drink) från.
 
Dag 5, 10 januari.
Idag hade vi egentligen tänkt betala för en båt som skulle ta oss till ett bra snorkling ställe, men tyvärr är det mycket alger i vattnet nu så vi valde att bara gå till den närmaste stranden igen och sola och bada.
 
 
Dag 6, 11 januari.
idag var det dags för vandring igen, denna gång vandrade vi till ett vattenfall. Det var som tur va inte lika jobbigt som att promenera till Lopez Mendes och tog oss bara 1 timma, men fruktansvärt jobbigt ändå! Vattenfallet heter Feiticietera fall och det finns även en närliggande strand där med samma namn, vi gick till den stranden efteråt för att vila och bada lite, den var jätte mysig
 
 
Dag 7, 12 januari.
Idag checkade vi ut från vårt hostel i Ilha Grande och tog båten tll var vi är nu, den lilla kuststaden Paraty, här ska vi stanna i 3 nätter och en av dagarna ska vi ut på en båttur i en halv dag. Ska bli mysigt!
 
Puss och kram

Kommentarer
Kari & Ellinor säger:

Väldigt fina bilder från er. 13 jan 11 minusgrader iBohuslän,sköt om er

2014-01-13 | 17:39:40
Bloggadress: http://www.jomimas.blogg.se
Stefan Johannas pappa! säger:

Jedrans vad gott ni har det! Minusgrader o snålblåst här hemma!Är inte alls avundsjuk! Roligt att Emma mötte upp! Hälsa alla! Puss o Kram

2014-01-13 | 20:29:46
Mamma Monica säger:

Oh, vad skönt ni har det, längtar så efter sol och bad när jag ser er, men det är bara fyra veckor kvar tills vi åker till Västindien nu. Här hemma är de svinkallt.

2014-01-13 | 22:31:52
mormor säger:

Härliga bilder,Vi har 10 cm.snö Jag är trött Men mår bättre kram

2014-01-15 | 18:38:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback