Surfers Paridaise! 27-29 december

Efter Brisbane akte vi till Surfets Paradise, en riktigt cool stad! Vi hade hort att Australien hade salt marken som staden star pa till Kina for att det var dalig grund att bygga pa och sa byggde kina upp varsta staden som nu har blivit Surfers Paradise. Staden var full av hoga och coola hoghus! Och en riktigt fin strand pa det!

Brisbane! 26-27 december

Efter Nossa sa akte vi till Brisbane som ar en av Australiens storre stader. Nar vi kom till Brisbane pa dagen holl vi pa att fa panik! mycket folk, for manga gator och for manga bilar, i sakert 2 timmar akte vi runt for att finna en gratis/billig parkering. Tillslut hittade vi det billigaste mest centrala som vi kunde hitta.. Sa det fick bli bra!

Vi trivdes jatte bra har, vi kunde promenera runt pa gatorna, kolla i affarer, fika och ga pa promenad i den Botaniska tradgarden, som var underbart vacker! Pa kvallen gick vi pa bio, pa The Hobbit som var jatte bra! Ja i det stora hela kan vi rekomendera Brisbane aven ifall parkeringsavgiften ruinerade oss.

Bilder fran den Botaniska tradgarden.

Den forsta drickbara fontanden i hela Australien, fran 1859. Innan dess var det brunnar som gallde.

Johanna, Michaela och Malin

Julafron i Noosa! 22-26 december.

I flera veckor hade vi gatt och funderat pa vart vi skulle fira jul. Tillslut blev det en jul i Nossa en liten vacker stad med strand och fina restaurang gator :)

Vi forberadde oss val, vi gick till mataffaren och kollade efter mat som vi kunde ha pa varat jul bord. Det var inte det lattaste, eftersom att Australiens julbord ser lite anorlunda ut jamnfort med det Svenska.. Men tillslut fick vi ihop ett julbord som bestod av tomtegrot, julskinka, gravad lax, rokt lax, egghalvor, kottbullar, korv och potatis sallad. Vi var mycket nojda med vart pristerande.

Senare pa kvallen gick vi ut och at pa en Italiensk restaurang, en tre ratters middag med vin och drinkar! Det blev en mycket trevlig jul! hoppas att ni hade en trevlig jul dar hemma! och Gott Nytt Ar!

Fraser Island! 18-20 december

Efter Whitsunday's fick vi snabbt kila vidare till Fraser Island, varldens storsta sand-o.
Vi akte i stora jeepar ut pa on, och slog lager vid stranden. Vi delades in i grupper, och vi var Team Scandinavia: fem svenskar och tre danskar.

Team Scandinavia: Mona, Michaela, Johanna, Jacob. Bakre raden: Peter, Julia och Emma.

I tre dagar akte vi runt pa on och badade i sjoar som ligger belagna pa bergen. Vi fick inte bada i havet pa grund av hajar och alla starka strommar. Statistiken talar for sig sjalv: 80 % hittas aldrig, 18 % hittas, dock drunknade, och endast 2 % overlever.

Mona gor Sexy Pose nr. 1

Emma gor Sexy Pose nr. 2

Overallt pa on finns dingos, som ar en slags vildhund. Vi fick aldrig ga ensamma eller lamna mat framme pa grund av dingosarna. En matad dingo kan bli aggressiv om den vill ha mer mat.

Forsta kvallen hade vi en liten skrackupplevelse med en dingo. En godispase hade glomts kvar i campet, och nar vi alla satt lite langre bort hade en dingo kommit fram och tagit med sig godispasen. Vi blev lite oroliga, med tanke pa hur aggressiva de kan bli om de far mat. Da kom Johanna och Michaela pa att vart talt inte var stangt, sa de skyndade sig dit far att stanga det. Nar Johanna sitter pa huk vid taltet tittar en dingo fram fran hornet, en meter ifran. For att skramma ivag den fick de stracka upp handerna i luften och skrika, men det hjalpte inte. Da sparkade de sand i ogonen pa den, som vi blivit tillsagda, och den smet ivag.

Puss o kram

Whitsunday's! 13-15 dec

Som de vastkusttjejerna vi ar alskade vi att vara ute pa dykbaten. Nu fick vi en chans till att njuta av ytterligare en battur. Redan innan vi akte hemmifran hade vi kollat pa segelturer i Whitsunday's som ar ett maste for alla turister som reser langs ostkusten!! Som vi hade langtat!!

Forst spenderade vi nagra dagar i Airlie Beach. Det var ett vackert, litet stalle med ett bra nattliv. Darifran akte vi ut till Whitsunday's. Det ar en nationalpark som bestar av 74 oar mitt i barriarrevet. Det ar turkost vatten och vita strander. Vi gjorde ett stopp pa Whitehaven Beach, som ar en helt underbar strand!! Under manga ar har sanden "slipats" av vind och vatten till den finaste sanden i varlden. Den ar sa pass ovanlig att man far tusentals dollar (!) i boter om man tar med sig lite.

Under dessa tre dagar seglade vi runt bland de mest kanda oarna, och dok och snorklade. Baten vi var pa hade en rutschkana och trampolin som man fick anvanda, om man hade en vatdrakt pa sig (den skyddade oss mot att bli branda av de farliga maneterna). Om man inte kande for att hoppa i havet fanns en liten jacuzzi.

Vi traffade manga trevliga manniskor, speciellt tre harliga danskar som vi hangde med. sa nu kan vi (nastan) snakke dansk! Det vi gjorde under dagarna var inte mycket, mestadels att ligga pa soldack och ha det gott.
Sista kvallen pa baten arrangerades lekar och vi fick kla ut oss med massa kvarglomda klader. Det var en riktigt rolig syn! Det gick hett till i lekarna och vi fick avbryta nar Malin borjade bloda nasblod, hehe.

Som sagt, vi hade tre underbara dagar ute pa the Atlantic Clipper och fina dagar i Airlie Beach och skulle latt kunna gora det igen. :)

Townsville!! 7-9 dec

Efter Mission akte vi till Townsville. Innan vi akte hit hade vi fatt hora vilken trakig stad detta var. Vi protesterar! Vi hade en valdigt rolig helg dar med akvarium, museum och party med en militarbas (eller halva iallafall).
Vi bodde pa en camping vid havet. Fint vader hade vi! I Townsville provade vi for forsta gangen en drive in-spritaffar! Bara att kora in, ta det man ville ha, betala, och sedan aka igen. Smidigt.

En trevlig sak vi gjorde var att aka till ett stoort akvariumstalle. De har varldens storsta korallakvarium med massa coola fiskar. De har byggt upp korallrev, som de i havet. Det var roligt nar vi kande igen fiskar som vi sett nar vi dykt i Stora korallrevet!

Nojda och glada akte vi ifran Townsville, vidare till Airlie Beach!!

Back to Mission Beach!! 3-6 dec

Innan vi akte till Cairns bodde vi vid en strand i Mission Beach. Nu nar vi borjat var roadtrip langs ostkusten ville vi atervanda dit. Nar vi rullade in pa campingen var var strand lika vacker som nar vi lamnade den!! Sa i fyra dagar solade vi, tog promenader langs stranden och bara njot av den vackra omgivningen!!

forsta advent! 2 dec.

Vi maste erkanna att vi inte far sa mycket julkanslor har nere pga. stranderna, solen och palmerna men det ar december och Juletider sa... Vi fixade en adventsfest bara vi 3! vi gick in pa budjett affaren Kmart och fyllde en kundvagn med tomtemossor, Julstrumpor, julkalendrar, adventsljus, smallkarameller, julgodis och sjalvklart julpynt till varan fantastiska bil! ;)

sedan fixade vi varldens BBQ middag med kyckling spett, korv, grillade gronsaker, halomi, oliv och feta ost sallad och mycket, mycket mer och sa var festen igang!

Bara en vecka kvar till nasta advent och vi langtar redan! hoppas att ni har en bra julstammning dar hemma!

puss och kram
Johanna, Michaela och malin

Cairns Tropical zoo! 1 dec.

Vi kom inte langt... vi stannade nagra mil norr om Cairns pa ett zoo :). Det var ett jatte fint zoo med orm show, fagel show, krokodil matning och mycket mer...

Vi borjade med att ga pa ormshowen dar vi fick klappa en black haeded snake som ar helt ofarlig och valdigt vanlig har i Queensland.

Sedan holl Johanna en Koala och vi matade kangurus, allt var sa himla kul att vi sprang runt i flera timmar och bara tittade pa allt underbart som fanns dar!

Koala unge.

Koalor var mysiga men luktade ackligt...

Dingo. Vi fick lara oss nagot nytt intressant om dingos. Innan Aborginer kom till Australien hade tydligen Asiater varit har och dom tog med sig sina sallskaps hundar som rymde och det ar dagens dingos.

Slakting till Koalan, nagon slags kanin/gris.

En 6,7,8 m nagonting, lang phyton orm som finns mestadels i Asien.. Det ar inte jatte vanligt att den ater manniskor men det har hant... hoppas att det ar en kanin eller nagot i magen pa den ormen ;)

Efter nagra timmars latchande blev det, det som vi alla hade vantat pa KROKODIL MATNINGEN!!

Krokodilen som dom matar ar en 4 m stor saltvattens krokodil hane, anledningen till att krokodil skotaren vagar vara inne hos krokodilen undertiden som han matar den ar for att ryktet om att krokodiler ar snabba pa land ar bara skitsnack, egentligen ror dom sig nastan inte alls pga. sin kropsvikt. Sa fort som krokodilen ar uppe ur vattnet ar den inte ett stort hot. Killen som matar krokodilen har jobbat med detta i 6 ar men har fortfarande inte lyckats overtyga sin far om att ryktet inte ar sant for verkligen alla tror pa det, vi gjorde det med innan idag.

Michaela knor sig fore barnen for att klappa krokodil bebisen.

En drom gar i uppfyllese!

Puss och Kram
Johanna, Michaela och Malin

Port Douglas 28 nov - 1dec.

Nu nar vi har varan egna bil sa tankte vi borja med varan roadtripp ner langs med hela ostkusten. Vi borjade dock med att aka norrut istallet for soderut och kollade in den omtalade staden Port Douglas. Vi kan holla med om att det var en vacker liten kuststad med manga "sommar hus" och turister, lite som fjallbacka och grebbestad pa sommaren. Vi hamnade pa en camping nara centrum och byggde ett mycket finns camp! Innan vi akte var vi inne pa lagpris affaren Kmarkt och kopte massa nya camping prylar till varat camp sa vi ar mycket nojda! ;)

Vi tog en proma\enad langs med strander\n in till Centrum varje dag och gick i afferer eller at glass. stranden var 4 miles lang och mycket fin, tyvarr far man bara bada pa stallen med stingersnet sa man kan inte bara slanga sig i vattnen.. Stingersnet at ett nat som gor att farliga maneter inte kan komma in dar vi badar.

Ifran Port Douglass var det inte speciellt langt till ett naturreservat, Mossman Gorge. Och man kan ju inte se for manga naturreservat eller gorgear sa vi akte dit! man var tvungen att parkera bilen pa en parkering och aka buss nagra km och sedan ga ytterligare en bit for att komma till gorgen som var mycket fin men lite kall, sakert 20 grader....

den 1 december plockade vi ner varat fina camp och fortsatte soderut.