Sjön Titikaka!

Efter att ha kommit tillbaka från amazonas tillägnade jag en dag extra i la Paz med shopping med bästa Märit! Så efter 6 timmar av shoppande på marknaden i la Paz gick vi till postkontoret och skickade hem 8 kg av alpacka till Sverige. Så snart har pappa en mycket stor leverans att hämta! ;) Dagen efter åkte jag vidare mot den bolivianska staden Copacabana som ligger vid sjön Titikaka. Ända sedan jag började planera inför min resa till Sydamerika så har denna sjön varit en dom upplevelserna som jag sett mest fram emot. Alla ni som såg programmet Kjelles matresa som gick på tv för ett halvår sedan kanske såg när han besökte just denna sjön Titikaka, mycket det som fångade min nyfikenhet om både sjön och Sydamerika. Sjön titikaka är världens högst belägna sjö, lite coolt. När jag kom till Copacabana senare på eftermiddagen så mötte jag 3 israeliska tjejer som skulle ut till ön Isla del Sol. Isla del Sol är en av dom mest populära öarna i Titikaka, på den Bolivianska sidan. Så jag hoppade på samma färga och åkte med dom. Ön var verkligen jätte vacker med smala stengator som var fulla med åsnor som bar mat, dryck och packning till byn som låg på toppen av ön. De flesta turister som åker hit spenderar en natt på ön, men jag tänkte att en dag räckte och tog kvällsfärgan tillbaka till Copacabana. Bilder från ön Isla del Sol.
Dagen efter åkte jag vidare över gränsen till Peru och staden Puno. Från Puno skulle jag göra en två dagars tur till halmöarna samt två andra öar i Titikaka med övernattning hos en lokal familj på ena ön. Såg jättemycket fram emot denna upplevelse! Dagen efter var det dags! Jag blev upphämtad på mitt hostel på morgonen och så begav vi oss mot hamnen. Här hade vi några minuter på oss att att köpa gåvor till den familj som vi skulle bo hos under natten, jag köpte matlagnings olja och mjöl. Sedan hoppade vi på vår båt. Första stopp var en av halmöarna. Historien bakom halmöarna är att befolkningen som bodde runt sjön Titikaka, nämligen Uros befolkningen byggde sina hem på flytande öar för att fly från inka befolkningen när dom invaderade området på ca. 1400 talet. En av männen som bodde på ön som vi besökte visade oss hur dom hade byggt halmöarna. Så först åkte dom till "sjökanten" där kan man hitta träd som slagit rot på botten av sjön på väldigt grunt vatten, sedan tar dom och hugger loss rötterna från botten och då börjar rötterna flyta. Sedan drar dom rötterna dit som dom vill börja bygga sin ö sedan måste man binda ihop rötterna med rep och sedan fixa ett ankare i varje hörn av ön. Ankarna är vanliga stockar som man bankar ner i havsbottnen för att få ön att stanna på plats. Lossnar ankarna och befolkningen vaknar upp i Bolivia får dom stora problem... Sedan lägger man flera lager av vass på ön, jag vet att jag kallade ön halmö innan och jag vet faktiskt inte varför det heter så men det är inte halm utan vass, rätare sagt Totora vass om det säger någon något. Totora vass är inte som vassen vi har i Sverige utan mycket, mycket större och den går att äta så den har inte bara gett Uros befolkningen en möjlighet att fly krig med inka befolkningen den har även räddat dom i hungerkriser. Efter att man lagt några lager av Totora vass kan man alltså bygga hus och bo på ön.
Bilder från ön, första bilden visar perfekt hur man bygger en halm(vass)ö. Efter besöket på ön var det dags att åka vidare mot ön  Amantani. Här fick vi träffa våra familjer som vi skulle få bo med. Jag och en tjej från Schweiz fick dela rum hos en mycket snäll och stor familj, mamma Basilja, pappa Elias, 12 åriga sonen Edsson, Elias bror med fru och Elias pappa. Förutom att vara med vår familj så träffade vi resten av turistgruppen vid två tillfällen första tillfället så skulle vi promenera i hela 1 timma upp till toppen av ön, till templen pachamamma och pachatata. Här skulle vi be till mamma jord om vackert väder, bra skörd och sånt. Så vad man gjorde var att promenera 3 varv runt templen och sedan lämna 3 kokalöv samtidigt som man önskar sina önskningar. På kvällen vad det disko! Våra mammor klädde oss i traditionella kläder (för att göra oss fina för pojkarna, vet inte hur mycket finare jag blev dock...) traditionella kläder för kvinnor är en vit blus med virkade blommor på, färgglad stor kjol, färgglatt bälte och sjal på huvudet. För männen, poncho och färgglad virkad mössa. På diskot spelades traditionell musik och man dansade traditionell dans. Mycket enkel att lära sig, inga steg och sånt. Man bara hoppar runt i en ring och svänger lite med sin kjol, fast följer fortfarande männen såklart, finns väll ingen dans där man ska följa kvinnan. 
Bilder från vårt Amantani disko.
Dagen efter sa vi farväl av vår familj efter frukost och begav oss till en annan ö som hette Taquille här gick vi runt och kollade på ön och befolkningen. Japp kollade på befolkningen, det fanns verkligen något att kolla på här. Man är ju van vid att kvinnorna går runt i traditionella kläder, blus, kjol och det men på denna ön hade även männen traditionell klädsel. På benen hade dom svarta pösiga byxor, sedan vit blus som kvinnorna, vid midjan hade dom samma färgglada bälte som kvinnorna men på huvudet hade dom en virkad mössa och denna mössan är väldigt viktig för att visa sin status. Så mönstrad mössa Med vit topp är en mössa för ogifta, om man har "mösstoppen" hängande rakt bak så har man inte hamnat i puberteten ännu, man är alltså ett barn som inte ännu bryr sig om tjejer. Samma mössa men "mösstoppen" hänger på vänster sida betyder att man är singel men att man är redo för att träffa någon och letar helt enkelt. Samma mössa men "mösstoppen" hänger på höger sida betyder att man har flickvänn/sambo. För att få gifta sig på ön så måste man bo ihop i 3 år för att testa om man fungerar ihop helt enkelt, ungar är icke tillåtet förrän efter äktenskap och skilsmässa är inte heller tillåtet. En mössa som är virkat helt färgglatt betyder att man är gift och hatt betyder att man är gift och ledaren över sin by. Japp mycket att tänka på om man vill bo här, "flörtar han med mig? men vänta han har mössan på höger sida, eller va, var det vänster eller höger som var singel, shit vi chansar....." typ det scenariot jag har i mitt huvud. På ön åt vi även lunch, jätte god fisk från Titikaka sjön! Den var underbar! Bästa fisken jag haft i Sydamerika! Nu för tiden har befolkningen på öarna fått tag på radio och tv. Så nu kan även dom se på film och lyssna på musik. Detta har lätt till att dom har fått favorit skådespelare, artister och politiker. Så nu döper befolkningen sina barn efter sina idoler haha tycker detta är super kul! Så på ön Taquille finns det nu barn med namnen Shakira, Obama och Brad Pitt! Haha! Bilder från Taquille.
Efter ön Taquille drog vi tillbaka till Pubo, där åt jag alpacka på en restaurang (har bara ätit lama innan men detta var sååå mycket bättre) sedan tog jag bussen till Cusco!  Puss och kran  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback