Inka huvudstaden Cusco!

Nu har jag precis spenderat 9 dagar i inka huvudstaden Cusco i Peru. Inka befolkningen befann sig längs med Anderna som sträcker sig från Colombia genom Peru, Bolivia, Argentina och Chile. Så varför just Cusco blev inka huvudstaden är för att det är precis i mitten. I mitten från norr till söder och i mitten från kusten i väst och amazonas i öst. Cusco är en väldigt häftig stad, den består av fina gamla byggnader (inga inka ruiner dock), fina parker och massor med kaféer och restauranger.  Men runt omkring Cusco kan man verkligen hitta spår av inka befolkningen! En dag åkte jag och Märit till Sacret valley, alltså den heliga dalen på svenska. Här kan man se många inka ruiner, det var helt fantastiskt vackert!  Först åkte vi till den gamla inka staden Pisac. Pisac var placerad högt upp på ett berg. Ni förstås inka befolkningen ville bo på bergen för att ha bra sikt över dalarna för att upptäcka fiender i tid och för att vara så nära naturen som möjligt. Naturen, bergen, himmelen, solen och floderna var deras gudar och man ville vara så nära som möjligt. Som ni ser på bilderna så var staden uppbyggd med terasser, terrasserna hade 2 olika funktioner för det första så såg dom till att staden stannade på plats. När man bygger en stad utav sten på ett berg så är det lätt att hela staden ramlar ihop när det regnar (vilket det gör väldigt mycket här) för att det blir lerigt. Så med hjälp av terrasserna så kunde man bygga upp ett vattenfiltrings system som ser till att vattnet försvinner igenom terasserna och ut ur staden utan att förstöra den. Terrasserna består av först ett lager av stora stenar, sedan ett lager av små stenar, sedan ett lager med sand och sist ett lager med jord. Terassernas andra uppgift var att ge befolkningen en yta att odla på. Eftersom att Peru är så bergit så finns det inte tillräckligt platta utrymmen att odla på och dessa områden blir ofta överfyllda med vatten. Så man behövde alltså hitta en lösning för att kunna använda bergerna som odlings områden också, och lösningen på det blev terasserna.  Bilder från Pisac.
Efter Pisac så åkte vi vidare till inka ruinerna ollantaytambo var byggt lite annorlunda. Ollantaytambo hade färre terasser och man hade börjat bygga den från marken och upp mot berget istället för en bit upp på bergstoppen.  Bilder från Ollantaytambo.
I Cusco tillbringade jag mycket tid till att gå på museum. Jag hade hört att Cusco skulle ha några dom bästa i hela Sydamerika. Att man kunde lära sig mycket om inka historien och att man kunde se mumies. Men antingen så var ryktena falska eller så hittade jag inte rätt museer helt enkelt... Vi var på museet museo histórico regional som var lite intressant. Jag lärde mig inget nytt om inka befolkningen men jag fick se lite olika djur som hade levt i Sydamerika som inka befolkningen hade jagat men som nu dött ut. En av djuren påminde mer om något som levt under dinosaurietiden än vår tid, den var som en storsköldpadda fast snabbare och med längre svans och den vägde 1 ton.. Helt sjukt!  Resten av mina dagar i cusco spenderades med att byta hostel 3 gånger, wild Rover, loki och millhouse för att få lite omväxling och för att möta upp med många vänner som man träffat tidigare på resan. Festerna här i cusco är några av dom bättre i Sydamerika! Vi jag haft skit kul! En annan viktig sak som vi skulle göra i cusco var att vandra inka leden. Något vi bokade för ca. 7 månader sedan och som jag sett så mycket fram emot att få göra. Inka leden är en vandringsled som sträcker sig från Sacret valley till staden Machu Picchu, the lost city of inkas. Men mer om inka leden i nästa inlägg.   Puss och kram

Kommentarer
Stefan Johannas pappa säger:

Ja vilken resa du gör gumman! Så mycket du får se och så mycket du får göra. Men du ser väl till att du har mössan åt rätt håll så att du inte blir fast där borta! ;-). Vi längtar efter dig! Dags att komma hem!!

Svar: Jag kommer inte bli fast kära pappa! Saknar er för mycket! Puss och kram
Johanna

2014-05-11 | 21:29:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback