La Serena!

Efter att vi lämnat den underbara staden Santiago så tog jag och Niklas bussen till staden La Serena. La Serena är en av Chiles äldsta städer och ligger på kusten norr om Santiago. När vi kom fram till La Serena hade vi inte bokat något hostel så vi började med att promenera runt hela staden för att leta efter boende. Efter att ha kikat på tre olika hostel så hittade vi ett jätte mysigt hostel, lite över våran prisklass men bi ville verkligen vara mysa och ta det lugnt några dagar och det kunde man verkligen göra här!  Hostelet var relativt tomt och dom som bodde där var antingen äldre eller så var dom där av samma anledning som vi, att bara ta det lugnt. Vi bokade 3 nätter. Första dagen tänkte vi att vi skulle ta en sväng till stranden, vi bodde bara 10 min från stranden så efter frukost började vi vandra ditåt. Vi hittade stranden fort men vi hittade den tyvärr folktom.. Vinden var lite för stark, molnen lite för många och vattnet för kallat så det var för kallt för att sola och bada helt enkelt. Men istället blev det en 2,5 timmar lång promenad, inte held fel!
Innan vi åkte till La Serena hade vi blivit tipsade om två turer, den ena var att åka till elqui valley. Så dag nr två var vi bokade på en tur upp i bergen. Det var fantastiskt! Vi passerade vin odlingar höga berg med alla möjliga färger och små mysiga sten städer.  Förutom att stamma till vid utkikspungter så åkte vi till en av dom små byarna och tittade på poeten Gabriela Mistral  hus. Gabriela är precis som Pablo Neruda en poet från Chile som har vunnit Nobelpris för somna värk. Men det här huset var mycket olikt Pablo Nerudas, jag antar att det förmodligen var här Gabriela växte upp. Men efter ett Nobelpris hade hon nog råd att bosätta sig någon annanstans med mer än ett rum med tre sängar och en kokvrå.
Lite bilder från miljön och Gabrielas hus.
På turen i Elqui valley fick vi också åka till ett bryggeri där dom tillverkar drinken Pisco. Pisco är en starksprit som är baserad på vindruvor. Efter mitt Mendoza inlägg så vet ju alla hur tillverkningen av vin går till, så nu ska jag förklara tillverkningen av Pisco vilket är nästan samma.  Enda skillnaden är att efter att man malt druvorna så kokar man blandningen. Alkoholens kokpungt är 75 grader och vattnets är 100 grader, på deg sättet kan man skilja vätskorna åt och man får då mycket mer alkohol i drycken än vad man får i vin som man inte kokar. Efter att man särat vattnet från alkoholen så lagrar man dom i stora ek-tunnor precis som med vin. Fast man lagrar  Piscon i ek-tunnorna från 10 månader upp till 3 år och efter det har du en dryck med alkoholhalten 35%-40% med en svag smak av druva och ek-tunna. En rolig fakta om Piscon är att, Piscon är Perus nationaldrink men om man frågar en chilenare så kommer drycken absolut från Chile! Jag lär väll aldrig få reda på sanningen...

Bilder från bryggeriet.
Dagen efter våran Elqui valley tour åkte vi på en annan tour som en vän hade rekommenderat. Punta de choro, Punta de choro är en kuststad några mil norr om La Serena, staden har sedan många år tillbaka varit fiskare. Men nu har dom hittat ett nytt sätt att tjäna pengar på och det är att ta ut turister med sina båtar och visa dom den fantastiska naturen och dom för oss ovanliga djuren som finns här. Först åkte vi med båten runt en ö där det bodde alla möjliga olika sorters djur som pingviner, sjölejon, pelikaner, sjöelefanter och delfiner. Vi hade turen nog att se alla de här fantastiska djuren.
Fotton från ön.
Efter att vi kollat på djuren gick vi i land på en vacker ö som heter Islas Damas. Där fanns inte dessa djuren men vi gick runt på ön och kollen på den fantastiska naturen. Jag tycker att det är mycket bra av människorna som lever i Punta de choros att inte låta turisterna gå i land på ön där djuren bor, har sina nästen och sina ungar för att behålla fridfullheten som finns här!
Bilder från ön.
Senare på kvällen tog jag och Niklas nattbussen till ökenstaden San Pedro. En buss som bara tog 17 timmar! Här finns massa roligt att göra, men mer om det i nästa inlägg.