Chiles huvudstad Santiago samt Vina de mare och Valparaiso!

Sedan jag lämnade Mendoza för 13 dagar sedan så har jag besökt Chiles huvudstad Santiago och kuststäderna Valparaiso och viña de mare som ligger på kusten utanför Santiago. Hostelet som jag bodde på i Santiago hette La Casa Roja vilket betyder det rosa huset och det var ett riktigt fint hostel med utegård, pool och bar. Direkt när jag kom till hostelet träffade jag 2 pojkar från Kanada som jag träffade i porto Iguazu så det var kul! Dagen efter gick jag med en av grabbarna från Kanada, Travor och 2 tjejer från Norge, Anne och Ann-marie på en rund tur på stan. Vi började med att gå till den kända fiskmarknaden för att äta lunch! Santiagos fiskmarknaden är en av dom största i världen och dom har ALLT! Alla olika sorters fisk. Många som du inte ens  har sätt förut och alla olika sorters musslor, krabbor och bläckfiskar. Till lunch beställde jag en soppa med alla möjliga sorters skaldjur, den gick knappt att äta. Även om jag är västkust tjej och alltid älskat mat från havet så gick den tyvärr inte att få ner. Kändes som att dom slängt ner allt dom kunde hitta, slängt i lite kryddor och sedan kokat den i några minuter... 
Bilder från fiskmarknaden.
Efter att ha varit på fiskmarknaden gick vi till en museum. Det var ett jätte bra museum som berättade om Chiles historia, samt Sydamerikas historia. Det som fascinerade mig mest var alla skulpturer som Sydamerikas urinvånare gjorde, dom var verkligen FANTASTISKA konstnärer! Några av grejorna är från 500 talet och ändå så perfekt gjorda! 
Lite bilder från museet.
Santiago är omringat av berg, men inne i staden finns det 2 kullar, den minsta kullen är nu en park, Lucia park och på den andra finns det en staty, precis som i Rio de Janeiro. Men skillnaden är att i Rio har dom Kristus och i Santiago har dom jungfru Maria. Jungfru Maria statyn är byggd 1923 och är 20 meter hög. Alltså så var Kristus statyn i Rio mycket mäktigare! Men kullen i Santiago är definitivt värd att besöka, för bara 20 kr kan du ta tåget upp till toppen och därifrån har du en fantastisk utsikt över staden. 
Bilder från toppen. 
Senare på kvällen blev det middag med Travor, Anne och Ann-Marie. 
Dagen efter var min vila dag, jag bloggade lite, tog ett dop i poolen och bara njöt av semester.
 Efter min vila dag var det dags för upptäcksfärd igen, jag följde med en tysk tjej som hette Connie och en Australiens kille som hette Richie till en tour for tips, som dom kallas. På en tour for tips får du en rundvandring i staden i 3 timmar utav en guide som berättar historier bakom byggnader och platser. Efter touren får du dricksa dom pengarna som du tycker att guiden är värd. Så min guide tog mig och en grupp på kanske 20 människor på en rundtur i Santiago och det var jätte intressant! Jag fick se många fina byggnader och fick mycket information. T.ex. I hela Sydamerika finns det många gatuhundar, men det är inte alls på samma sätt som i Asien där hundarna har skabb och svälter. Här i Sydamerika tar dom hand om sina hundar. Man ser aldrig någon som slår till en hund för att den tigger (väldigt vanligt i Asien) utan istället ser man folk som ställt en tallrik med mat utanför sin dörr som en hund kan äta av. Min guide sa att på vintern kan man se hundar springa runt i kläder. En annan rolig historia är att dom har en en jätte gammal kyrka i mitten av Santiago med en staty av Kristus hängande på korset. Problemet är bara att han som hänger på korset ser mer ut som Achilles än Jesus. Förklaring, joo när spanjorerna kom till Chile för 500 år sedan visste inte urbefolkning, Mapucherna vad kristendom var. Så spanjorerna lärde dom vad det var och och sa att Jesus var mäktig, oslagbar och stark. Resultatet blev en Jesus hängande på ett kors med sexpack! Yes så kan det bli!
Lite bilder från rundturen.
Senare på kvällen hände något roligt, några av dom vackra människor som jag lärde känna i Mendoza kom till Santiago efter att ha spenderat några dagar i vina de mare! Så på kvällen blev det återträffs fest!
Dagen efter tog jag och en av kompisarna från Mendoza, en holländsk tjej, Claire och bokade in oss på en cyckeltur i staden. Cykelturen tog oss till några av Santiagos bostadsområden där alla dom stora husen är, det var väldigt roligt att se hur fina vissa hus kan vara! 
Bilder från Cykelturen. 
Senare på kvällen tog jag och Claire farväl av resten av Mendoza gänget eftersom att dom skulle flyga vidare mot Bolivia. Så vi gick till en restaurang och käkade middag ihop.
Dagen efter var det dags för mig och Claire att åka till kuststaden Valparaiso. Det finns många saker man kan göra här t.ex. åka ut på båt tur, gå till marknader eller gå och kolla på poeten Pablo Nerudas hus, vilket vi gjorde. Jag hade ingen aning om vem Pablo Neruda var från början men nu vet jag att han var en poet från Chile att jag var i hans  hus. Han har 2 eller 3 hus i Chile, en för varje älskarinna och en för sin fru och det var huset jag var i. Han samlade på saker den där Paulo så hela huset var fullt av coola saker, uppstoppade djur, karusell hästar och konst. En annan sak vi gjorde vad att gå på marknader, vilket både jag och Claire älskar, vi gick även på en till tour for tips och fick höra fler roliga historier. Claire älskar att laga mat, så varje kväll lagade hon middag till mig. En kväll hade vi film maraton eftersom att vi äntligen kom till ett hostel med bra tv-rum. Så hela vistelsen i Valparaiso var väldigt lugn och härlig! 
Lite bilder från Valparaiso. 
Nu var det dags för strand! Det finns en strand i Valparaiso men ingen badar där för den är inte så fin. Men bara 20 minuter bort från Valparaiso finns en till stad som heter viña de mare. Jag ville verkligen åka till stranden eftersom att jag inte varit på en strand på 1 månad så vi bokade in oss 2 nätter på ett hostel där och bara njöt av stranden i 2 dagar, det var fantastiskt! Som sagt ligger viña de mare bara 20 minuter iväg så man märker inte att man bytat stad. Även ifall viña de mare har stranden så gillade jag Valparaiso mer. För Valparaiso är en väldigt gammal stad med mer karaktär! 
Efter våra dagar i viña de mare och Valparaiso åkte vi tillbaka till Santiago. Varför? joo för att Niklas var där! Så nu är jag och Niklas tillsammans igen och reser ihop resten av resan. (förhoppningsvis, om det inte blir fler kärleksdraman)
Sista dagen i Santiago! Jag visste att det var en sak som jag hade missat i Santiago och det var en tour for tips som mina norska vänner hade tipsat mig om. Tyvärr är den bara från måndag till fredag så jag missade min chans förra gången jag var i Santiago... Touren heter the Chilean way tour, Och drivs av en kille som heter Sebastian. Sebastian är en stolt Santiago bo som gärna vill visa sina favorit delar av staden, ställena dit turister sällan går. Ryktena var sanna,  Sebastians tour var den bästa jag gjort! Han tog oss till guldklimparna vi aldrig hittat själva. Det första vi gjorde var att gå och ta en kaffe, ta en kaffe tänker ni, kanske lite slöseri med tid men nej. I Brasilien finns det  stripklubbar och i Chile finns det ställen dit ensamma äldre män eller unga kompisgäng kan gå för att avnjuta en kopp kaffe som serveras av en tjej i underkläder. Det är bara öppet på dagen, ingen kroppskontakt är tillåten och det serveras bara kaffe ingen alkohol. Jag var lite chockad i början, man gick in i ett litet mörkt café och så kommer en naken tjej fram till dig och frågar vad du vill dricka samtidigt som hon pussar dig 1 gång på var kind.. Men man vande sig, våran servitris var glad och berättade att hon gillar sitt jobb, hon tjänar mer pengar en medelklassen i Chile och behöver bara jobba 30 timmar i veckan. Dom lever på sin dricks så jag dricksade 5 kronor och fick därför ta en bild tillsammans med henne, här är min bild.
Efter det gick vi till massor av marknader som jag inte visste fanns.. Santiago är känt för sin fiskmarknad men det fanns också klädesmarknad, köttmarknad, grönsaksnarknad och mycket, mycket mer. Efter en 4 timmars rundvisning gick vi alla till en av Santiagos äldsta barer för att dricka en så kallad terramoto. Det är en mycket känd drink i Santiago. Den innehåller dåligt, kasst hemma gjort vitt vin, ananas glass och grenadine. Tyvärr, men jag tyckte inte om den, för mycket alkohol och för söt, så varken jag eller Claire  kunde dricka den. Men våra holländska kompisar tyckte om den och blev fulla kl 6 på eftermiddagen, skål.
Nu har jag tyvärr lämnat Claire eftersom att hon ska fortsätta sitt resande i Asien och jag och Niklas har tillsammans åkt vidare till la Serena! Hörs snart!
Puss och kram

Kommentarer
Mamma Monica säger:

Vad skönt att Nicklas har kommit, vilken mussla, lite större än de vi dyker efter i fjällbacka. Fisksoppa, de hade väl blandat i allt möjligt kan jag tänka. Ha det så bra. Puss och Kram

2014-03-12 | 19:57:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback