La Paz!!

Nu har jag precis befunnit mig en vecka i Bolivias "vad många tror huvudstad" La Paz. Jag tänker inte ge mig in på det där med vilken stad som är Bolivias huvudstad, vissa sägen Sucre andra sägen La Paz. Beror nog mycket på vem du frågar...  Iallafall La paz är en mycket vacker stad som ligger i en håla omringad av berg. Enligt Google är La Paz världens mest högtbelägna stad på 3640m, men jag vet inte eftersom att Potosi i Bolivia ligger på 5100, men Potosi kanske inte räknas som stad. I la Paz checkade jag in på hostelet loki igen, samma kedja som jag bott på i salta och mötte upp med Niklas. Samma dag som jag kom till loki träffade jag Tom som jobbade som aktivitets ansvarig på loki. Han började prata om en tur dom skulle ha dagen där på. Han började med att säga order öl, ja öl är ju gott sa jag, gratis öl i 7 timmar med BBQ för 200 kr, intressant sa jag, och dom har valpar sa tom.... Jag var såld och nästa dag åkte jag och Niklas på beer and puppy tour. För att komma till  öl bryggeriet åkte vi ut ur la paz och ner i en liten dal där det fanns en liten by. Öl bryggeriet heter Saya och drivs av två kompisar som båda kommer från Bolivia. Först fick vi smaka ljus öl, sedan mörk och sist en som inte var "färdig bryggd" än. Så hela dagen var bara ljuvlig. Vi myste med valpar, käkade grillat och drack massor med öl. Vi hade en drink lek som hette "vad valpen än gör så dricker man" vi satte oss i en ring och la valparna i mitten. Om valpen går mot dig så dricker du, om valpen somnar, skäller eller kissar så dricker alla. Sötaste drinking leken jag någonsin spelat.
Ett par dagar senare mötte jag upp Märit, som lämnat sin lägenhet och hennes jobb i Mendoza för att fortsätta resa. Tillsammans gick vi runt på stan och handlade varma kläder och souvenirer på marknaderna i La Paz 8 april = min födelsedag. Idag var det ingen vanlig dag för idag var det min födelsedag, hurra, hurra, hurra! Dagen började med att vakna tidigt för att äta frukost, efter frukost begav vi oss upp i bergen för idag skulle vi göra något som både jag och Märit älskar, rida. I gruppen var det bara jag Märit och en till svensk tjej som också var ridvan så det var en perfekt grupp och vår guide var super skön. Tillsammans skulle vi rida upp i berget devils tooth, därifrån kunde vi få se en bra utsikt över hela staden och berget var jätte fint. Att gå ända upp till toppen och tillbaka igen tog 4h och vi fick galoppera jätte mycket. Super kul! 
Efter ridningen åkte vi tillbaka till hostelet och gjorde oss färdiga för middag och tillsammans med Niklas, en dansk, en belgare och 3 kompisar som jobbade på hostelet gick vi ut och åt middag. Självklart, steak med rödvin! Efter middagen var det dags för fest! Föst på hostelet sen på nattklubb... Dröm födelsedagen! Dagen efter var förmodligen en av dom värsta i mitt liv dock....  2 dagar tidigare hade jag käkat kyckling på ett gatustånd och denna kycklingen började nu ta ut sin rätt. Självklart hade jag känt av detta tidigare men ignorerat det och tagit lite tabletter. Choff över tänkte jag, men icke sa Nicke.. Denna kyckling innehöll vist salmonella och medan jag ignorerat min magont hade bakterien växt sig större och större. Så förmiddagen spenderades sängliggande i kramper och illamående. Tillslut fick jag uppsöka en doktor som gav mig svaret jag fruktade.. Du har salmonella. Så nu var det en vecka på antibiotika och vegetarian som gällde för Johanna.... Dagen efter satt jag sjuk och slö på ett flygplan till Rurrenabaque som ligger nordöst, nära gränsen till Brasilien. Här ska jag utforska en liten del av den massiva regnskogen Amazonas! Niklas är kvar i La Paz vi möts upp igen så fort jag kommer tillbaka.  Nästa inlägg är om Amazonas! Yey!!  Puss och kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback